Buddies

Wednesday, 19 October 2011 |
Assalamualaikum .

Nak tahu tak dulu nedy selalu beli majalah Wanita sebab nedy suke sangat bace segale tips kecantikan yang semula jadi dalam majalah tu . Bila dah bace nedy suke gunting lepastu tampal dalam buku . Sebenarnya terlalu mudah nak cantik dengan semula jadi dengan tips yang dibagi cume malas dan rajin je . Ikut pengalaman nedy lah , mula-mula je rajin lepas dah lame tinggalkan terus lupa atau malas nak buat . Dulu mase sekolah iaitu 2 tahun lepas setiap kali hari cuti nedy akan buat dan pernah nedy amalkan satu petua ni sampai muke nedy jadi teruk . Petua tu takkan sesekali nedy buat lagi , sebenarnya nedy terlalu banyak membace petua nak cantik-cantik sampaikan nedy TERsalah masukkan bahan dalam petua tu , nak tahu ape nedy masukkan ? "Bawang Putih" . Kalau bawang putih tenyeh kat muke mane taknya hancur muke kita kena masak . Menangis . Itu cerita lame , hanya nak berkongsi cerita je .

Sekarang nedy nak curahkan segale tips ni dekat entry ni . Mungkin digoogle dah terlalu banyak ada sebab petua ni semuanya memang biasa kita dengar dan mungkin juga ramai yang dah tahu . Dan ape salahnya kalau nedy pun nak turun mencurahkan segale tips ni kat korang kan . Nedy masih simpan buku segale tips yang nedy tampalkan dan untuk pengetahuan korang bukannya nedy buat semua pun , nedy buat yang senang depan mate je , maksudnya bahan-bahan memang semua ada kat rumah , huh yang itu baru nedy buat . Hehehe . Dekat sini nedy type secare ringkas , kalau panjang panjang pun korang boleh jadi peningkan . hehe . Okey here we go !

__________________________________________________________________________________________

Bahagian Wajah .

Menghaluskan kulit muke kita hanya bancuhkan sikit asam jawa dengan air dan satu sudu tepung ubi dan kacau hinggalah menjadi larutan yang pekat . Lepastu tenyehkan je kepada muka yang sudah dibersihkan . Biarkan ia kering di muke dalam 15minit barulah muke dibilas .
ATAU
Didihkan susu segar@tepung dengan campurkan air . Biarkan sejuk dan terus disapukan pada muke . Biarkan kering dalam kira-kira 15minit juga . Bila dah kering terus dibasuh dengan air bersih .

Menyerikan muke dan petua ni selalu nedy amalkan setiap hari , senang saje . Amalkan sebelum mencuci muke pada setiap pagi , selawat sebanyak 3 kali dan baru lah sapukan air kemuke .

Melicin atau memerahkan kulit muke amalkan petua biasa seperti sebiji buat tomato masak , potong hingga halus dan tenyehkan diseluruh muka kita . Biarkan selame setengah jam dan bilas . Biasa nedy amalkan 3 kali seminggu sampaikan kawan-kawan ibu nedy yang datang ke rumah ramai tegur muke nedy merah -merah . hehee . *mengade .

Kulit licin dan cerah hanya perlukan sebiji limau nipis dan dibelah dua semase mandi , gosokkan pada seluruh badan dan muke dengan perlahan-lahan . Insya-Allah kulit akan lebih cerah licin dan wangi . Ini kerane kita menggunakan limau nipis . :)

Menghilangkan parut di kulit , tumbuk kulit kayu manis hingga lumat dan campurkan serbuk kulit kayu manis tu dengan sikit air . Bancuhkan sekali dengan bedak sejuk sikit sampai sebati dan sapu rate di bahagian yang berparut . Buat selalu petua ini nanti lamelame parut akan beransur hilang .

Nak awet muda perlu amalkan memotong kuku dan rambut pada hari yang baik iaitu hari isnin , khamis dan jumaat . Selain itu amalkan menanam kuku atau rambut yang dipotong atau gugur . Ikut petua makngah nedy dia selalu tanam rambut gugur dia dekat pokok pisang sebab nanti kepale dia sejuk je . Ini betul-betul okey .

Menaikkan seri muke paling mudah basuhkan muke korang dengan menggunakan air basuhan beras yang ke 3 selepas 15minit barulah korang bilaskan muke dengan air bersih .

Bila bangun pagi , amalkan sebelum mandi atau gosok gigi urutkan dulu wajah korang dengan air dari bawah dagu sampailah ke atas dahi dengan selawat nabi sebanyak 3 kali . Amalkan setiap hari . Ini bagus itu awet mude .

Merawatkan kulit yang berkedut . Parutkan sebatang lobak merah dan dicampurkan bersame sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur . Sebatikan bancuhan ni dan terus oleskan pada kulit muke setiap hari . Amalkan hinggalah berkesan .

Untuk kelihatan muda sentiasa walaupun umur semakin meningkat amalkan lah selalu makan ulam ulam kampung lagi-lagi ulam pegaga . Ulam kampung banyak memberi khasiat pada tubuh badan . Dan selalu lah korang senyum ye sebab senyuman tu kan satu sedekah . Bila korang tengah strees pun kena lah selalu senyum sebab strees tu boleh membuatkan korang lagi nampak tua dan kulit muke senang berkedut .

Mask biasanya tegangkan kulit muke tapi kalau korang nak lebih jimat macam nedy dan takut mnggunakan bahan kimia korang boleh menggunakan petua ni , basuh muke seperti biasa dan ambil sebiji putih telur . Ambil kapas muke dan letakkan dimuke seperti korang memakai mask dan sapukan putih telur di atas kapas muke sampailah basah . Biarkan sehingga kering . Bila korang tanggalkan kapas muke tu akan berbentuk seperti topeng mask dan korang akan nampak segale kotoran muke mesti akan lekat di kapas tu . amalkan ini sekali seminggu . Insya-Allah .

Segale petua ini perlukan korang mulakan selawat sebanyak 3 kali biasanya . Sebenarnya tak kira ape yang kita buat , kan bagus selawat dulu . :)


Bebas daripada bahan kimia @ W/O make up .


Bahagian Mate .

Menghilangkan lebam mate macam nedy , hehe ambil teh uncang yang sudah diguna , biasa-biasa kan lah korang yang selalu buat air teh tu , uncang jangan dibuang eh . Ambil teh uncang tu letakkan dimate dan biarkan semalaman atau nak lebih cepat lakukan selame 1 jam pun boleh . Biasa nedy lakukan sebelum tidur sebab mase tidur tu lah mate kite tengah berehat sepenuhnya . Lakukan 2 atau 3 kali seminggu pun boleh .

Menyegarkan mate dengan mudah macam biasalah kan ambil timun dan hiris terus lekapkan pada kelopak mate dan pejamkan mate , kalau boleh terus tidur pun takpe . hehe . Nanti mate kita terus segarkan . Lakukan lah selepas korang mengadap komputer lelame ni .

Ini adalah petua mak andam yang nedy kenal , bila mate kita gatal biasanya kita akan tenyehkan mate kuat-kuat dengan menggunakan jari sesuka hati kita lah sebenarnya dengan m'tenyehkan mate kita tu boleh membuatkan mate kita berkedut dengan cepat . Jalan terbaik kita perlu menggaru atau makeup menggunakan jari manis di daerah mate sebab jari manis lebih lembut daripada jari yang lain .

Melentikan bulu mate hanya sapukan lendir daun lidah buaya pada bulu mate sebelum tidur . Amalkan petua ni selalu sampai lah korang nampak hasilnya .

Menyegarkan mata letih dan mata gatal . Ambil dalam 4 helai daun sireh mude dan cuci bersih . Ramaskan daun tu dan masukkan ke dalam air suam . Lepastu tapiskan airnya dan rendamkan mate sambil kelipkan mate berulang kali . Lakukan selalu dan hasilnya korang dapat rase selepas cuci muke .  Nak lagi mudah sebelum mandi pagi , lapkan mate dengan air sejuk .


__________________________________________________________________________________________




Seriuslah jari jemari nedy dah penat type ni . Haih mungkin sampai sini je nedy kongsi dengan korang , sebenarnya terlalu banyak yang ada dalam buku nedy ni tapi sikit je kot nedy boleh kongsikan sebab penat mengadap lelame . Lain-lain kan senang korang google . Banyak lagi care lain yang boleh korang buat . Kalau korang rajin amalkan lah . Hehe nedy buat yang mane senang je dan bahan-bahannya sedia ada dirumah . hehe .

4 comments:

adibah mazlan said...

tersenyum membaca petua ini. mintak zin guna ye kak nedy, kakak sungguh comel, :)

saya nak share cerita di blog saya. jom tengok kakak,
setakat ini, mampu membuatkan airmata yang membacanya keluar.
kakak try lah, nagiz ke tak. ehee
salam kenal dari adibah mazlan

episod 1
http://budaktingkatan6.blogspot.com/2011/06/episod-satu-cerita-sedih-dari-budak.html

episod 2
http://budaktingkatan6.blogspot.com/2011/06/episod-dua-cerita-sedih-dari-budak.html

episod 3
http://budaktingkatan6.blogspot.com/2011/06/cerita-yang-di-ambil-dari-blog-rakan.html

27 November 2011 at 09:40  
adibah mazlan said...
This comment has been removed by the author.
27 November 2011 at 09:48  
k.h.a.l.i.l.a said...

ohhh... patutlah kulit nedy sangat cantik ^_^

3 December 2011 at 09:39  
Hairunissa Jopri said...

Perkongsian yang cukup menarik..Terima kasih admin ats infonya!

Ingin lihat lbh byk tips kecantikan?
Jemputla singgah ke blog saya

http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/11/tips-kecantikan-kulit-wajah.html

Nissa
0193584312

16 November 2014 at 23:50  
Visit the Site